2014. november 14., péntek

Felkészülés a korszerű használóképzésre - nyílt válasz Mikulás Gábornak

A Katalisten még 2014 elején érkezett egy levél, amelyben a Könyvtéri Intézet által szervezett Felkészülés a korszerű használóképzésre című képzésben arra kérdezett rá Mikulás Gábor, hogy mitől is korszerű a képzés, mit jelent a korszerű.
kaphatnék néhány mondatos tájékoztatást, hogy melyek a korszerű használóképzés legfontosabb pontjai / jellemzői? Akár a képzés >>reklámjaként<<. :-)"
http://katalist-to-feed.blogspot.hu/2014/01/re-katalist-konyvtari-intezet-hirlevele_20.html 

Mivel érintett vagyok, és a napokban épp felkészültem, gondoltam válaszolok.
Legelőször a korszerű szó jelentésén gondolkoztam el.
Mitől lehet korszerű egy használóképzés?
1.) Korszerű eszközökkel valósul meg - MIVEL?
Az, hogy van benne számítógép, már nem korszerű, hanem természetes. És az oktatás során akkor is használok számítógépet, ha nem kézzel vagy írógéppel, hanem szövegszerkesztővel készítem el a dolgozatot, majd kinyomtatva odaadom. Számítógép van benne, tekinthető korszerűnek, mégsem biztos, hogy az lesz. Mellette lehetek még poroszos, csak-én-tudom-a-tutit tanár.
Ha a számítógépet beviszem az órára lehetek korszerűbb, de nem mindegy hogy csak nekem van, vagy a diákoknak is. Ha csak nekem van, és kivetítem a ppt-t (vagy akár Prezit) csak megkönnyítem a dolgomat, hiszen nem kell vinnem jegyzeteket, nem kell írnom a táblára, egyszer elkészítettem, többször felhasználhatom...
Ha a diákoknak is van gépe, és már őket is megmozgatom, feladatot adok nekik, lehetek korszerűbb, de nem biztos.
Ha a tananyagokat e-learning keretrendszerben teszem közzé, szintén gondolhatom, hogy hú, de korszerű, naprakész vagyok, de ez még egyáltalán nem biztos. Az e-learning lehetőséget ad a téren és időn kívüli tanulásra, lehet korszerű az ott végzett oktatás, de ez attól függ, hogyan teszem, mit használok. Az e-lerningben is meg lehet valósítani a hagyományos, információközlő, papír alapú oktatást, csak van benne gép és net.
Szóval az eszközöktől nem leszek korszerű.

2.) Korszerű módszerekkel valósul meg - HOGYAN?

Ez már sokkal meghatározóbb és fontosabb. Hogyan adom át az ismereteket?
Kiállok és öntöm az észt? Beszélek és beszélek, néha kérdezek, de arra 1 válasz van, és az is számonkérő? Beszélek, bevonok, kérdezek, elgondolkodtatok? Elgondolkoztatok, megbeszéljük? A feladatoknak csak 1 megoldása van, vagy több válasz is létezik? Csak 1 helyes módszer van, vagy a lényeg, hogy eljussanak? Építek az előzetes tudásra?
Ezen már sokkal több minden múlhat, itt lehetek korszerűbb, de ennek meg semmi köze az eszközökhöz és a gépekhez. Krétával, táblával, tollal és papírral is lehetek figyelemfelkeltő és érdekes, alkalmazhatok új módszereket, amelyeket korszerűnek tekintenek. És ugyanúgy Prezivel, Moodle-lal, szavazógéppel, Facebookal is lehetek hagyományos és unalmas.

 3.) Korszerű ismereteket ad át - MIT?

Az oktatás lényege a mit. Az pedig mindig az egyéntől függ, hogy számára mi a korszerű.
Ha éppen csak ismerkedik a számítógéppel, akkor a szövegszerkesztőben a középre igazítás is lehet az. Ha már gyakorlottabb, akkor ez számára rutin, de a stílusokat nem biztos, hogy használja. Ha meg profi, akkor ő fog tanítani engem.


A Könyvtári Intézet tanfolyamán - szerintem a Mivel és a Hogyan kérdése is előkerül. A Mit kimaradását az indokolja, hogy a résztvevők saját könyvtáraiban megvalósuló képzések úgyis eltérőek lesznek, azt a helyi igényekhez igazítják, nem lehet és nem is lenne szerencsés megmondani a mit, azaz a tutit.
Nekem leginkább a Mivel részben van szerepem. A Moodle keretrendszer nyújtotta lehetőségeket, főleg kommunikációs és oktatásszervezésre, tananyagszervezésre használt eszközöket mutatom meg. A tananyagkészítés alapelveit, a tananyagok közzétételét már ismerik, így ezek felhasználási lehetőségeit, felsőoktatási könyvtárban, szervezett képzések során szerzett tapasztalataimat próbálom megosztani és átadni. Mit, mire és hogyan tudtam eddig használni.
Hogy ez korszerű-e vagy sem, azt döntsék el az eszközöket felhasználók.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése