2010. június 21., hétfő

Könyvtárhasználat - vége a félévnek

Egy kis félévértékelő bejegyzés a 2010. tavaszi könyvtárhasználati kurzusról.
Több szakon és tagozaton van szerencsém könyvtárhasználatot tanítani. Hogy miért nekem, az egy külön bejegyzés témája. Az óraszámok eléggé változóak: 1x90 perctől a 13x90 percig terjedő skálán mozognak. Amit igazán oktatásnak érzek, kihívásnak és tanításnak az a 13x90 perc, amikor tényleg van lehetőségem megismerni  a hallgatókat, könyvtárhasználati szokásaikat.
A félév elején szemináriumi teremben voltunk: hagyományos zöld padok, székekkel, krétás tábla...
Mindig meglepődök, amikor miután beléptem a terembe az egész csoport feláll, és haptákba vágja magát. Ha valami, akkor ez elég messze van attól, hogy a tanár egy szinten van a diákokkal, segítőtársuk. Mindig jól zavarba jöttem a vigyázállósditól (épp csak a hetes és a jelentés hiányzott), úgyhogy hamar leültettem őket, a helyszínváltozással pedig ez is eltűnt.
Az első néhány elméleti óra után - amikor elcipeltem a fél könyvtárat  - már a hallgatók jöttek házhoz: a mi könyvtárunkra vonatkozó konkrét információk, a hivatkozás, katalógusban keresés stb. már könyvtári környezetben, az egyik olvasóteremben zajlott. Később pedig egy számítógépes teremben volt szó az adatbázisokról, ahol mindenkinek volt saját gépe.
Az említett, hagyományos, gyakorlati könyvtári témákon kívül az órákon volt szó az információs társadalomról, digitális és információs írástudásról, web2-ről. Az egyik legjobb élményem az a félévből, amikor az egyik fiú, aki a leghátsó sarokban ült, mikor a tárgyszavazás kapcsán a blogbejegyzések tageléséről volt szó, felcsillant szemmel kezdett figyelni és jegyzetelni.
A hallgatók közül többen rendszeres látogatói az OPKM-nek és több más könyvtárnak is. Könyvtárhasználat órája már szinte mindenkinek volt korábban, de alig emlékeznek valamire, és csak 1-2 alkalmas órákról számoltak be, még általános iskolás korukból.
Ami számomra mindig a legmeglepőbb az a beadandók tanáraik által elvárt "hivatkozási rendszere": a megírt szöveg után tüntessenek fel néhány könyvcímet... Úgyhogy a hivatkozással, forráskezeléssel kiemelten foglalkozunk mindig.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése