2016. október 7., péntek

(Köz)bringával Zágrábban

Jobb későn, mint soha, azaz végre közzéteszem a régóta piszkozatban lévő bejegyzést.

A pünkösdi hétvégét Zágrábban töltöttük. Bár biciklit nem vittünk, azért a bringázós énünk velünk volt, és bringás szemmel is néztük a várost.
Zágrábban is működik közbringarendszer, ugyanolyan Next biciklikkel, mint Budapesetn, csak kék színűek a bringák. Lehet venni bérletet 79 kunáért (durván 4.000 Ft), amivel az első fél óra ugyanúgy ingyenes. Mivel a szállásunk kissé messze volt a belvárostól, ezen erősen gondolkoztam, de végül maradt a gyaloglás és nagy esőben a busz. Viszont ezzel el is érkeztünk az első fontos különbséghez a magyar Bubihoz képest. Zágrábban is alapvetően a belvárost szórták tele állomásokkal, a fontosabb kulturális csomópontokhoz azonban akkor is raktak állomást, ha az messzebb volt. Így például a nemzeti könyvtárhoz, vagy a kortárs művészeti múzeumhoz. Ezek gyalog kb. 15-30 percre vannak a főpályaudvartól és egymástól, azaz a legközelebbi állomástól. De ugyanígy helyeztek el gyűjtőpontokat a nagyobb parkokhoz, közlekedési csomópontokhoz. Szóval oda raktak állomást, ahová az emberek menni akarnak.
Köbringa-állomások a városban

A zágrábi állomások térképének forrása: http://www.nextbike.hr/en/zagreb/locations/

Budapesten a belvárosban kb. minden sarokra jut egy, míg a nagy buszpályaudvarok, így a Stadionok, a Népliget megközelíthetetlen Bubival. De nem közbringázhatunk egy ismerősünk elé Kelenföldre, vagy ingázhatunk naponta Újpest-Városkaputól a Váci úton lévő munkahelyünkig. Pedig ez utóbbi példánál maradva, ott fut a kerékpárút a vasút-, metró, és buszállomás mellett, alatt, végig a belvárosba. Egy állomás az Árpád hídhoz vagy a kerékpárosbarát Óbudára, és hétvégén kitekerhetnénk a rómaira, vagy hétköznap mehetek az IBS-re tanulni vagy a gázgyári irodacentrumba dolgozni. (No, jó a pesti megoldás életképesebb, mert Budán a Margit hídnál vége a Bubinak...)
Szóval a zágrábi állomáskiosztás számomra életképesebbnek tűnt, amivel tényleg ki lehet váltani a buszt, autót, akár még saját bringát is, mert a főbb csomópontok elérhetők vele.
Közbringák az egyetemi-nemzeti könyvtár előtt
A bringákon a szín mellet további különbségek is voltak a budapesti változathoz képest.
  • csomagtartók
    Nem a sokat kritizált fix, kormánnyal nem mozgó, még gyakorlott bringásokat is megzavaró csomagtartókkal látták el a bicikliket, hanem a hagyományos, boltban kapható bringás sűrű szövésű, fémrácsos kosarakkal. Volt, amelyiken elöl, volt olyan, hogy hátul, és volt bringa, ahol mindkét helyen volt kosár. Választani lehet, attól függően, épp mennyit viszek magammal, most megyek bevásárolni, vagy épp most vettem meg a hétvégi gyümölcsadagot a piacon. Nem volt rajta viszont pók, vagy ilyesmi, amivel leköthetem, rögzíthetem a táskát.
  • zár
    A bringához rögzített fix egyenzár helyett itt is a bemegyünk-a-boltba-és-veszünk-pár-számzáras-lakatot megoldást választották. Ez talán kevésbé biztonságos...
  • reklámok
    A bringák hátsó kerekénél lévő "szárnyakon" különböző cégek hirdetései voltak. Plusz bevételi forrás az üzemeltetőnek.
A bringás infrastruktúra - a következő bejegyzésben.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése