Bicikliutak:
A Száva partján, a hatalmas Bundek park hatalmas tavával, szabadtéri színpadával a helyiek kedvence lehet - de a közeli iskola tornatanáráé biztosan, mert ide hozott ki egy osztályt futni. A nagy zöld felületek alkalmasak piknikezésre, kutyasétáltatásra, a tó egyik felében a táblák szerint fürdeni is lehet. A betonozott sétautak osztott járdaként és bringa- és gökoriútként szolgálnak. A sárga csíkkal elválasztott úton külön sávban vannak a gyalogosok, mellettük pedig a gyorsabbak, azaz a görkorcsolyázók és a biciklisek közös sávban haladhatnak.
Bringa- és görkori út egyben |
Ahol volt hely, ott irányonként külön, bár legtöbbször a járdán vezetett bicikliúttal találkoztunk. Ehhez a bringások általában szabályosan, vagy kevésbé alkalmazkodtak is. Ha nem volt külön hely az út két oldalán egy-egy biciklisávnak, vagy csak az út egyik oldalán volt járda, ott azon vezették a két irányú kerékpárutat. Önállú bicikliútra, vagy az úttesten vezetett sávra, felfestett jelet nem láttam, vagy nem vettem észre.
A keveredés a villamosokra, autókra is gyakran jellemző volt: a szűk belvárosi utcákban ugyanabban a sávban ment a villamos és a személyautó. Így nem volt ritka, hogy a két villamos közé szorultak autók. Sőt a legtöbb helyen kialakított megállók sem voltak, csak tábla jelezte hol áll meg a villamos. Nincs járdasziget, magasítás.
Bicikliutak és zebrák:
Ezzel gyalogosként, passzív biciklisként is szembesültünk. A kereszteződéseknél a bicikliút és a zebra keresztezte egymást. Szinte mindig, akkor is, ha ez nem lett volna feltétlenül szükséges. Vagy volt ott egy oszlop. Vagy hirtelen csak a zebra egyik oldalán lett bicikliút, míg az előbb még mindkét felén volt. De a kicsi, háromszög alakú járdaszigeten amúgy sem volt hely.
Gyalogos és bringás találkozása kellemes lehet a járdaszigeten |
Amikor épp ott voltunk, több nap is esett az eső. Néha csak csöpörgött, néha meg szakadt. Főleg ez utóbbinál lettünk figyelmesek a csatornafedelekre. Hogy a szállásunkról eljussunk a belvárosba, végig kellett gyalogolni a ... folyó feletti hídon. Azonban az úttesten nem voltak vízelvezető lefolyók. Tömör beton az egész, csak a két végén volt összeillesztésből, a hőtágulásnak helyet adó fémmel szegélyezett rés, ahol kifolyhatott a víz. Így az autók gyakorlatilag hatalmas pocsolyákban közlekedtek, szépen beterítve a gyalogosokat és bicikliseket is.
Mindezt azért, mert a lefolyókat a járda magasságában helyezték el. A járda pedig ugye magasabban van...
Próbáltam lefotózni, hátha lehet érzékelni így is a szintkülönbséget:
A tömör aszfalt híd, a járdán vezetett egyirányi bicikliúttal |
A járda magasságában, az útpálya fölött elhelyezkedő csatornafedéllel |
Bár a csatornafedél már kissé megsüllyedt, még mindig az úttest fölött helyezkedik el |
Biciklitárolók:
A legtöbb helyen alacsony, csak az első kerék rögzítésére alkalmas, a biciklit nem megtartó tárolókat láttunk. Ritka volt a magasabb, a váz rögzítését is lehetővé tevő támasz. Lehetett régi vagy új épület mellett régi vagy új tároló.
Formatervezett, modern biciklitároló az egyetemi-nemzeti könyvtár mellett |
A kedvenc biciklitárolómról sajnos nem készült fotó, pedig elég egyedi megoldás volt. A szokásos küllőgyilkos, háromszögvasas, retró biciklitároló, de kb. 50 cm-rel megemelve, azaz kb. fél méterrel magasabban a járda szintjétől. Hogy mire jó? Passz. Talán kíméli a derekat, mert kevésbé kell lehajolni, hogy leköthessem a biciklit.
Az egyetem zenei kara előtti tárolók picit hasonlítanak erre a megoldásra, de mintha az akadálymentes lejtő felől raknánk be a biciklit, olyasmi volt ez a magasított megoldás.
Biciklitárolók a zenei karnál |
A kedvenc: kukabringa - de már egy következő bejegyzésben: http://konyves-konyvtaros.blogspot.hu/2016/10/zagrabi-bringas-kedvenc.html
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése